Joosep Vimm: Pelguranna tramm avab Põhja-Tallinnale uue kiire ühenduse

Pelguranna tramm kütab kirgi. Palju inimesi on rõõmsad trammiteede võrgu laienemise üle, aga on ka neid, kes on murelikud, mis mõju see nende kodutänavale avaldab.

Ja siis on keskerakondlased, nagu Mihhail Kõlvart ja Manuela Pihlap, kes inimeste hirmude õhutamise pealt kasu loodavad lõigata. See oli selgelt näha ka eelmise nädala rahvakohtumisel, kus olin kohapeal toimuvale tunnistajaks. Kõige kirglikumalt võtsid trammi vastu sõna just keskerakondlased.

Ometi sai Pelguranna trammiliini rajamise otsus tehtud just nende juhitud koalitsioonis. Juba 2022. aastal valisime analüüside põhjal kolm kõige potentsiaalikamat uut trammiliini. Aasta tagasi sai linna poolt neist kaks – Liivalaia ja Pelguranna liinid – esitatud kliimaministeeriumile, et saada kinnitust nende rahastusele. Toonane linnapea Kõlvart nimetas neid linnale vajalikeks trammiliinideks.

Kõige mõistlikum trajektoor

See, et Põhja-Tallinna poolsaarelt on raske teistesse linnaosadesse liikuda, ei tohiks kellelegi üllatuseks olla. Lahendused on aastaid kavas olnud – selleks on rööbastransport, mis suudaks vedada kiiresti suurt hulka inimesi. On oluline, et see hõlmaks ka juba täna linnaosas elavaid inimesi, mitte pelgalt uuselamupiirkondi.

Pelguranna trammi lõplik trajektoor on olnud mõnda aega pisut lahtine. Küsimus on, kas see peaks kulgema inimestest ja rannast võimalikult kaugelt või, vastupidi, olema piisavalt lähedal.

Analüüside tulemusena on välja pakutud trajektoor, millega jääks peatustest 400 meetri raadiusesse 8000 inimese elu- või töökoht. See kulgeks Putukaväilalt Puhangu tänava kaudu rannapargini ja pööraks siis tagasi. Niiviisi teenindaks tramm efektiivselt ka randa.

Alternatiivne versioon, millega tramm lõpetaks Putukaväilal, jätaks trammi rannast üle 600 meetri kaugusele, ning nimetatud optimaalsesse kaugusesse peatustest jääks tuhandeid inimesi vähem.

Kulutades kümneid miljoneid eurosid nii Euroopa Liidu kui ka Tallinna maksumaksja raha, peame seda kasutama võimalikult efektiivselt. Juba mitu aastat tagasi valminud Putukaväila projekti järgi keerab tramm samuti justnimelt Puhangusse. Sellega on ka praegust parki rajades arvestatud.

Kohalike muredele tuleb anda adekvaatsed vastused

Eelmise nädala rahvakohtumisel kõlas palju sisulisi muresid. Kinnitan, et Tallinna linnavõim ei suhtu kohalike muredesse üleolevalt. Hirm müra ees ja turvalisuse küsimused on tõsised probleemid, mis vajavad põhjalikke vastuseid. Ohutuse tagamise olulisusele tuleb igal juhul ja alati tähelepanu juhtida ning linn selgelt sellele tähelepanu ka pöörab.

Vibratsiooni vältimiseks kasutatakse tänapäeval spetsiaalseid kummimatte ja rööbaste kinnitusi, mis seda efektiivselt summutavad. Krigina muret saab vältida õigete pöörderaadiustega – Puhangu tänava lõigul sõidab tramm sirgjooneliselt Putukaväila ja Pelguranna tänava vahet.

Pelguranna trammitrass, millist esitleti eelmisel nädalal kohalikele elanikele. Tramm hakkaks sõitma mööda Puhangu tänavat Stroomi randa ja tagasi. FOTO: Tallinna linnavalitsus

Lisaks on uuematel trammidel erinevad mehhanismid, näiteks rataste õlitamine, aga mitte ainult, mis krigina ohtu vähendavad. Olles elanud nii Tööstuse kui ka Kopli tänava ääres, oli minu kogemuses selgelt trammimüra sirgel lõigul väiksem kui busside ja autode tekitatud müra.

Vaatame korra ka Stroomi ranna parki ja sinna kavandatavasse tagasipöörderingi. Kasutan ise regulaarselt parki jooksmiseks, nii et tean, millest räägin.

Selle pargi suurust arvestades räägime me väikesest killukesest. Seda on võimalik lahendada ühest küljest maitsekalt ja parki lugupidavalt suhtudes, teisalt kõigi pargi kasutajate jaoks ohutult. Need nõuded tulebki seada nii projekteerimistingimustes kui ka lahendused ette näha projektis.

Üks osa suurest lahendusest

See trammiliin ei anna efekti vaid Pelguranna elanikele, vaid kogu Põhja-Tallinna liiklusele ja ühistranspordile, avades uue kiire ühenduse ning alandades koormust Sõle ja Ristiku tänava kaudu linnaosast välja.

Pikemas perspektiivis saab selle abil ära ühendada Pelgurannast põhjapoole tulevad arendused ning ka Paavli ja Kopli kaubajaama vahelised alad.

Linnaelanikele tuleb aga anda põhjalikud ja ammendavad vastused. Esmaspäevaselt kohtumiselt õhku jäänud mured ja küsimused ei tohi langeda kurtidele kõrvadele. Usun, et tänane linnavalitsus on võimeline need selgitused andma ning Pelguranna tramm saab rajatud linnaosa tervikut arvestavalt.

Sotsi vastulöök: Pelguranna tramm peabki sõitma just sealt, kus elab võimalikult palju inimesi. Keskerakond oli vanasti poolt